الرئيسية > منوعات > شرح طريقة الحجز من موقع booking
الحجز من موقع booking
الحجز من موقع booking

شرح طريقة الحجز من موقع booking

هنقدملكم انهرده ان شاء الله فى الموضوع ده شرح بالفيديو والصور عن كيفية الحجز من موقع حجز الفنادق الشهير بوكينج booking .

لاحظت أغلب الناس بتعتمد بحجزها عن طريق المكاتب أو سماسرة أو بتحجز مباشرة من الفندق أو الشقة ، بسبب ان اغلب الناس مفيش معاها فيزا بشرحلكم فى الموضوع ده طريقة الحجز عن طريق بطاقة الصراف العادية من موقع بوكينج booking .

والحجز من موقع بوكينج يعتبر الأفضل لأنه بيديك أسعار منخفضة وعروض وتانى حاجة بيقارنلك بين الفنادق من حبث النضافة وبيتحجز كتير ولا لأ ، تالت حاجة بيوفرلك انك متلفش كتير عشان تدور على فندق تقعد فيه وبيكون ارخص من لما تروح لمكاتب.

موقع بوكينج بيوفرلك التسجيل والاشتراك فيه وبيعرضلك اهم الفنادق فى العالم كله ، من خلاله كمان بيوفرلك العملة اللى بتتعامل بيها بلدك عشان تعرف سعر الفنادق بعملة بلدك الحالية.

شرح بالصور عن طريقة الحجز من بوكينج Booking.com

أول حاجة بندخل على موقع بوكينج من هنا : اضغط هنا للدخول للموقع

تانى حاجة بنحدد تاريخ الحجز من يوم كذا ليوم كذا

1 300x95 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

تالت حاجة بنضغط بحث وبنختار الفندق اللى عاوزينه ، أنا اخترت أول فندق كمثال

2 300x133 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

ده الفندق اللي انا اختارته

3 300x136 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

رابع حاجة بنختار عدد الغرف المطلوبة ثم نضغط على احجز الآن

4 300x137 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

خامس حاجة على صفحة البيانات املى بياناتك الصحيحه وأهم حاجة الايميل يكون عشان الموقع هيبعتلك عليه تأكيد الحجز ومن خلاله كمان تعرف تلغى الحجز

5 300x137 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

6 300x138 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

سادس حاجة ودى أهم خطوة اللى هى ادخال بيانات البطاقة ندخل بياناتها سواء كانت بطاقة فيزا أو بطاقة صراف زى اللى فى الصورة دى

7 224x300 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

كل اللي مطلوب منك تكتب الرقم اللى مطبوع على أول البطاقه اللى هو مكون من 16 رقم ومطلوب منك تاريخ انتهاء البطاقة هتلاقيه موجود فى أول البطاقه برضه زى اللى مكتوب فى البطاقة دى 13\06 يعني شهر 6 سنه 2013 ومطلوب أيضآ اسم صاحب البطاقة .

8 300x138 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

بعد كده بتضغط أحجز هذه الغرفه ، كده الحجز تم تمام بعد كده هتوصلك رسالة على الايميل فيها ايصال بالحجز اطبعه وخذه معاك للفندق اللى حجزته من الموقع وقدمه للفندق.

اخر حاجة : لو عايز تلغى الحجز تقدر تلغيه عادى عن طريق الرسالة اللي وصلتك على الايميل ودى صورة من سياسة الإلغاء بالموقع .

9 300x148 - شرح طريقة الحجز من موقع booking

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

انضم إلى معجبوا صفحتنا على الفيس بوك